Artifak Rasulullah S.A.W & Para Sahabat


Melaka
Sabtu 21 Mei 2016
Bersamaan 14 Syaaban 1437H

Saya mengambil peluang yang dibawa khas oleh Warisan M.A.R dan Ano Ventures Sdn Bhd untuk melihat secara sendiri artifak tulen Rasulullah S.A.W dan Para Sahabat.

Pameran artifak Nabi yang sedang berlangsung di Masjid Al-Azim, Melaka dianjur oleh Kerajaan Negeri Melaka, Majlis Agama Islam Melaka dan Jabatan Agama Islam Melaka.

Bermula dari 15 Mei sehingga 2 Jun 2016 dari 10 pagi sampai 10 malam, akan sayangnya jika anda tidak mengambil peluang ini kerana pameran seperti ini jarang diadakan.

Untuk keterangan lanjut, sila hubungi: Ano Ventures Sdn Bhd di talian 06 336 8293 atau Atirah 019 753 6969.

Saya hanya dapat tahu adanya pameran istimewa tersebut dari bunting-bunting (iaitu bendera iklan) pada tiang-tiang lampu jalanraya sepanjang Lebuh AMJ semasa memandu ke tempat kerja beberapa hari yang lalu. Saya mengatakan kepada diri sendiri, “ Saya mesti peluk peluang keemasan ini ”



Pagi tadi, saya pun tiba di perkarangan Masjid Al-Azim dan tiket saya ke ruang pameran bernombor 04063.




Saya cukup paus kerana dapat mengetahui secara langsung kejaiban Rasulullah S.A.W dan Para Sahabat.

Apabila saya sedang melihat artifak, saya merenungi keajaibannya setelah asyik membaca fakta tapak kaki, darah, rambut Rasulullah S.A.W dan artifak-artifak lain.


Seorang adik memberitahu saya, “ Ini darah Rasulullah S.A.W 



Darah Rasulullah

Dari mana dik ? ” .... Turkey, she said.

In the eastern Mediterranean between Europe and Asia, Turkey occupies the greater portion of Asia Minor and a small part of the Balkan Peninsula. Most of the people are Muslims.

Please watch a preview of the exhibition. Go there to enjoy the complete joy of his artifacts.





Rambut Rasulullah S.A.W
Para sahabat Nabi akan mengumpul helai rambut dan janggutnya selepas dipotong untuk kenang-kenangan. Anas bin Malik menjelaskan ini seperti berikut: "Sebaik sahaja saya melihat Nabi semasa dia sedang dicukur oleh tukang gunting, Para sahabat telah mengepung dia, dan ..... (lawat pameran untuk membaca tek sepenuh) [ The Sacred Strands Of Hair ]

Sultan Ahmed I (1603 - 1617) and many others who greatly loved Prophet Muhammad, regarded it to be an honor to touch their faces to one of his footprints. These footprints were left on stone, as one of his miracles; utmost respect would be paid to him.

In Mawahib al-Ladunniya (the divine blessings), imam kastalani explains that "when the prophet walked on rock, his feet would sink in and leave prints.


The Sacred Sandals
Menurut hadith, Nabi Muhammad, Keamanan dan rahmat atasnya, memakai sandal. Ini jenis kasut sesuai alam sekitar berpasir dan iklim panas ....



The above picture is The Keys And Locks Of The Rasulullah Maqam 1864 Ottoman.

The Sacred Seal
The seal is 1 cm. in length and is made from red carnelian stone. The words "Muhammad, The Messenger of God " is engraved on it in Cufic.


The above picture show you the Batu Bersurat Ukiran Ayat Surah dari Kerajaan Uthmaniyyah Kurun ke 12.

The Old Coins
Jangan melepaskan peluang ini. Melawat Pameran Artifak Rasulullah S.A.W & Para Sahabat sekarang.

Comments