Melaka berbasikal 6 hingga 8 pagi



Berbasikal, suatu kaedah terbaik membina Bandar Hijau.

Ramai antara generasi saya akan teringat apa jenis basikal yang kita menunggang dari tahun enam puluhan ke tahun tujuh puluhan. 

Masa itu, saya mempunyai sebuah basikal gaya Inggeris, iaitu The Raleigh Bicycle. Basikal yang terawal sekali, dibina tanpa brek dan pedal semasa abad lima-belas. Tahu tak anda, basikal mula dipasang dengan pedal berdekatan tahun 1839 oleh seorang tukang besi bernama Kirk-patrick MacMillan.

Setahun sekali, saya dapat melihat peserta-peserta Tour de Langkawi menunggang basikal mereka melalui rumah saya, dan jauh sebelum Tour de Langkawi bermula, di Barat, Tour de France telah pun diamalkan seawal abad lepas.

Orang kata, berbasikal mendatangkan manfaat berikut;

  • Memelihara kesihatan jantung
  • Membina otot
  • Memlihara kesihatan pinggang
  • Membantu penyelarasan minda dan badan
  • Memperkuatkan imunisasai badan


+Orang Melaka  akan mula menerima aktiviti berbasikal sebagai suatu kaedah mempertingkatkan tahap kesihatan dan memelihara alam sekitar, menuju kearah Bandar Hijau.


Jalan-jalan berikut akan ditutup kepada kenderaan yang dikuasakan oleh bahan api fosil antara 6 pagi sehingga 8 pagi untuk sehari atau dua dalam sebulan demi tujuan visi Bandar Hijau. Jalan Merdeka, Jalan Bunga Raya, Jalan Munshi Abdullah, Jonker Walk dan balik ke Dataran Pahlawan.

+MELAKA berbasikal merupakan niat yang baik sebagai +Art of Living Melaka . Semasa berbasikal, boleh dengar +Radio Melakafm ....mempersonakan.

+Transportation Alternatives like +Cycling Weekly within the old town of +MELAKA is one way to reach +Orang Melaka 's aim of becoming the so-called Melaka Bandar Teknologi Hijau sekadar dengan Melaka Maju Fasa 2 yang disedang diterokai oleh kebijaksanaan pentadbiran jentera Idris or The Idris Administration.

Tahniah +Orang Melaka dan Melaka Maju Jaya. 


Comments