Angklung, nikmati dari jarak dekat



Muzium Kapal Selam, Melaka
Hari Sabtu. 16 hb. Disember 2017.


Kalau anda soal saya, “ Berapa kali sudah engkau melawat Muzium Kapal Selam ? ” Aku akan jawab, “ Termasuk hari ini, sudah empat kali ” Jika anda turut bertanya, “ Berapa kali sudah engkau menengok persembahan Angklung ? ” “ Hanya dua kali sahaja ! ” , jawapan saya.


Teringat melihat persembahan Angklung di Kuala Lumpur dalam suatu majlis kesenian agak-agak hampir 40 tahun dahulu. Ketika itu, kumpulan pemain Angklung berada di juah mata tetapi bunyi cukup jelas didengar. Waktu itu, kawan-kawan saya mengajak saya untuk merayau-rayau di kota bandaraya. Di Muzium Kapal Selam, saya bukan saja boleh mendengar keunikan bunyi irama buluh bahkan saya dapat melihat alat Angklung sedekat jarak satu kaki.


Bunyi dari alat angklung kepada saya bukan sesuatu yang  aneh tetapi suatu  muzik yang istimewa. Angklung lazimnya terdiri dari dua hingga empat tuib buluh yang diikat pada rangka, ancak. Apabila buluh dengan buluh berlaga, bunyi dihasilkan. Oleh kerana, persembahan itu oleh Kelab Angklung Wariseni memikat saya, terilham sebuah pantun seperti ini.



Melawat Muzium Kapal Selam,
Bunyi dihasil buluh belaga,
Angklung dan Muzium bersalam,
Selamat Datang ke Negeri Melaka.

(Pantun hasil nukilan Daniel Ong)


Sebelum saya membeli tiket berharga RM5 untuk seorang dewasa, saya menyediakan alat rakaman video di wakaf terdekat. Di sana, saya berjumpa dengan beberapa orang pemain alat Angklung dan seorang wanita, kononnya cikgu mereka.


Untuk pengetahuan, Angklung berasal-usul dari Jawa Barat, Indonesia.


Setelah, pemain-pemain Angklung mengikut cikgu tadi ke dalam muzium, sekeluarga besar pun berduduk buat sementara di wakaf saya berada. Sebagai seorang blogger, saya cuma ambil tahu dari mana mereka datang supaya saya dapat menambahkan fakta sebab apa pelawat suka datang ke muzium tersebut dan fakta mereka akan membantu saya semasa saya menulis blog post ini. Seorang lelaki memberitahu saya bahawa kali ini kali ketiga dia melawat Muzium Kapal Selam dan dia datang sejauh Perlis.


Masa pun dah dekat 11 pagi, persembahan pun nak bermula. Saya bergegas ke dalam muzium dan turut ke pentas situ. Saya tertarik kepada kebolehan pemain-pemain Angklung pagi tadi dan kesudahannya berada di dalam video YouTube di bawah.





Jika anda hendak menghubungi Angklung Wariseni untuk persembahan di majlis apa jua pun, sila rujuk laman mereka di bahagian diskripsi video YouTube di atas.


Persembahan Seni Warisan ini di bawa khas ke Melaka oleh Perbadanan Muzium Negeri Melaka [ PERZIM ] (www.perzim.gov.my )



Comments