Google + Auto Awesome Beca Melaka


Beca or trishaw is a traditional mode of transport for the locals old folks. In those days, affordable families would take beca to school, and cinema in particular.

Time has changed. Beca was a common sight at places like the Cathay cinema, the Rex cinema, the Federal cinema, the Capitol cinema, outside schools gates and alongside with wet markets.

Today, the becas are no longer at those places, but are revealing their heritage to places of interest. Everyday, people take beca rides to get selfie for the instagram and facebook.

Beca adalah sejenis pengangkutan untuk orang awam pada suatu masa dahulu. Pada ketika itu, hanya keluarga yang berkemampuan akan menaiki beca ke sekolah atau pawagam.

Tetapi kini, masa mengubahkan senario meraka. Dulu, beca sering dijumpai di tempat-tempat seperti Pawagam Cathay di Jalan Munshi Abdullah, di Pawagam Rex dan Federal di Jalan Bunga Raya, di Pawagam Capitol di Jalan Bendahara, di luar pagar sekolah-sekolah dan berhampiran pasartani.

Hari ini, beca tidaklah wujud di tempat-tempat situ lagi tetapi telah beralih ke tempat-tempat warisan demi menambahkan seni beca kepada peminat-peminat dari dalam dan luar negara.
Kini, orang ramai, minat menaiki beca Melaka dan bersambilan mengambil gambar selfie untuk Instagram dan Facebook mereka.

Selamat Melawat Melaka

Comments